Kdy volat záchranku a kdy navšívit pohotovost?
Kdy volat ZZS?
V případě vážného akutního zhoršení zdravotního stavu a ohrožení života, popřípadě u rychlého prohlubování chorobných změn u chronicky nemocných nebo při stavech, které bez rychlého poskytnutí odborné pomoci mohou způsobit trvalé chorobné změny či smrt.
Nejzávažnějšími stavy, kdy je potřeba volat tísňovou linku 155, jsou zejména stavy bezprostředního ohrožení života a zdraví pacienta:
- akutní poruchy vědomí až bezvědomí,
- náhlé zhoršení zdravotního stavu u chronicky nemocných,
- křeče a nově se vyskytující ochrnutí jedné nebo více částí těla,
- zjevné poruchy dýchání a dušnost,
- poruchy kardiovaskulární s doprovodnými symptomy, jako je bušení srdce, bolest na hrudi, náhlé změny krevního tlaku,
- těžká zranění, vážné dopravní nehody se zraněním osob, silná krvácení a velké rány,
- zavalený, zasypaný pacient,
- tonutí,
- popálení, poleptání,
- stavy působící náhlou bolest či utrpení,
- všechny zvláštní situace, u nichž není vyloučeno akutní ohrožení životních funkcí,
- změny chování a jednání ohrožující postiženého nebo jeho okolí.
Kdy navštívit LPS?
V případě akutního zhoršení zdraví, které nesnese odkladu do doby ordinačních hodin praktických lékařů a kdy není ohrožen život nebo není jiný důvod přivolat ZZS.
Nejzávažnější důvody pro návštěvu LPS jsou:
- žlučníkový záchvat nebo jiné obtíže způsobené dietní chybou,
- ledvinová kolika nebo jiné problémy s močením,
- mdloby, výpadky paměti,
- nevolnost, nauzea, zvracení,
- bolesti zad (náhle vzniklé bolesti v bederní páteři, tzv. ústřel),
- bolesti hlavy,
- déletrvající teploty,
- vysoký krevní tlak spojený s nevolností,
- stavy dušnosti lehčího charakteru u chronicky nemocných,
- průjmy,
- zhoršení chronického onemocnění bez ohrožení života,
- bolesti zubů.
Lékařská pohotovostní služba (LPS) není ZZS (zdravotnická záchranná služba). Pacienti by měli využívat zejména péče svých praktických a závodních lékařů v jejich ordinačních hodinách. Dále by měli se svými zdravotními obtížemi vyhledat lékaře včas a neodkládat řešení problému až na dobu mimo ordinační hodiny nebo dokonce na noční dobu a víkendy. Rozhodně by neměli zneužívat následně zdravotnickou záchrannou službu proto, že nevyužili včas uvedených služeb. LPS zde není ani pro vypisování receptů na léky a nebo pro vypsání pracovní neschopnosti u případů, které trvají déle než 12hod.
Zdravotnické operační středisko (ZOS) zdravotnické záchranné služby (ZZS) zde není pro konzultační a poradenskou činnost, kterou zajišťují praktičtí lékaři, u kterých jsou občané (pacienti) registrováni nebo jiní ošetřující lékaři. Důvodem je fakt, že pouze oni mají k dispozici zdravotnickou dokumentaci a informace o zdravotním stavu pacienta, pro kterého je dotaz směrován.